ست کنترل یا منبع انبساط؟ – 2 روش افزایش فشار آب

ست کنترل یا منبع انبساط

ست کنترل یا منبع انبساط

قبل از اینکه به این موضوع بپردازیم که ست کنترل یا منبع انبساط، کدامیک می‌تواند برای ما مفیدتر باشد، بهتر است در مورد هر کدام بیشتر بدانیم. وقتی شما پمپی را خریداری می‌کنید و به برق وصل کنید بطور مداوم کار می‌کند. اما حتمن در منازل و آپارتمان‌هایتان صدای روشن و خاموش شدن پمپ را شنیده‌اید. دقیقا زمانی که شیر آب را باز می‌کنید پمپ هم روشن می‌شود و پس از بستن آن، پمپ هم خاموش می‌شود. این دقیقا کاری است که این دو لوازم جانبی پمپ، یعنی ست کنترل و منبع انبساط انجام می‌دهند.

پس متوجه شدید که خرید یک پمپ به تنهایی نمی‌تواند کارایی داشته باشد و عمر مفید آن در اثر کار مداوم کاهش پیدا می‌کند. اما هر کدام از این دو دستگاه روشن و خاموش کردن پمپ را به روشی متفاوت انجام می‌دهند.

کنترل

روش کار این دو و کاربردهای آنها

طرز کار ست کنترل به این صورت است که زمانی که متوجه کمبود فشار آب می‌شود به پمپ دستور روشن شدن می‌دهد. زمانی که شیر آب را می‌بندید به پمپ دستور خاموش شدن صادر می‌کند. از این طریق عمر مفید پمپ را افزایش می‌دهد، چرا که پمپ فقط زمانی کار می‌کند که به آن نیاز داریم.

اما روش کار منبع انبساط به این شکل است که از ترکیبی از پرشر سوئیچ (Pressure Switch) و منبع تحت فشار استفاده می‌کنیم. وظیفه پرشر سوئیچ تشخیص کمبود فشار آب است. در منبع انبساط نیز مقداری آب تحت فشار موجود است. در نتیجه در صورت کمبود فشار آب، دیگر فرمانی برای روشن و خاموش شدن پمپ صادر نمی‌شود و از منبع آب تحت فشار استفاده می‌شود. تا وقتی که دوباره نیاز به روشن شدن پمپ باشد که در آن زمان دستور روشن شدن پمپ صادر می‌شود.

اما باید گفت که هزینه روش دوم زیاد است و معمولا برای آپارتمان‌هایی کاربرد دارد که واحدهای زیادی دارند. چرا که در این نوع ساختمان‌ها مصرف و تعداد دفعات باز و بسته شدن آب زیاد است. به همین دلیل با استفاده از منبع انبساط و پرشر سوئیچ از روشن و خاموش شدن‌های متعدد پمپ جلوگیری می‌کنند. از ست کنترل هم بیشتر برای تک‌واحدی‌ها استفاده می‌شود.

منبع انبساط

کدام بهتر است؟!!!

همانطور که گفتیم هر یک از این دو لوازم جانبی پمپ برای کاربری‌های خاص استفاده می‌شوند. اما برخی معتقدند که استفاده از ست کنترل به دلایلی بهتر است. از جمله مواردی که ذکر می‌شود ابتدا هزینه‌های زیادی نگهداری و تنظیم و نصب منبع انبساط است. در درجه دوم این است که دبی آب یا همان میزان آبدهی پمپ (مثلاً 15 لیتر بر ثانیه) در ست کنترل بیشتر است. چرا که در منبع انبساط بخشی از نیرو باید صرف تیوپ و باد شود.

اخیراً ست کنترل‌هایی به بازار آمده است که تا 5 طبقه را هم می‌تواند ساپورت کند. ست کنترل‌های معمولی تا 9 متر یا همان 3 طبقه را پوشش می‌دهند. این هم دلیلی دیگر برای اینکه از ست کنترل استفاده کنیم.

اما منبع انبساط یا همان مخزن تحت فشار مزایایی هم دارد. از جمله همان موردی که بالاتر گفتیم که باعث افزایش عمر مفید پمپ می‌شود. همچنین منبع تحت فشار پمپاژ آب را هوشمندانه‌تر از ست کنترل انجام می‌دهد و فشار داخل لوله‌های آب را در یک دامنه مشخص و تنظیم شده، حفظ می‌کند.

جمع‌بندی

در یک جمع‌بندی باید گفت تعداد واحدها و طبقات و دفعات باز و بسته شدن شیر آب در انتخاب شما بسیار مؤثر است. بهتر است در تک‌واحدی و ساختمان‌هایی با تعداد کم واحدها، از ست کنترل استفاده کنیم و در آپارتمان‌های با تعداد زیاد واحدها از منبع انبساط. همینطور باید دید تجربیات کاربران و محصولات موجود در بازار چه کیفیتی دارند و آیا پاسخگوی نیازهای شما هستند یا خیر. پس بهتر است با دانستن این موارد کلی حتمن با یک متخصص هم در زمینه ساختمان‌تان مشورت کنید. همکاران ما در واحد فنی و فروش نیز برای راهنمایی شما آماده پاسخگویی هستند.

پمپ آب الکترو اتکال

پمپ آب و لوازم جانبی را از کجا بخریم؟

با خرید پمپ از فروشگاه الکترو اتکال، از اینکه بهترین محصول را انتخاب کرده‌اید، اطمینان حاصل می‌کنید. لوازم جانبی پمپ نیز در فروشگاه ما موجود است، بنابراین می‌توانید همه‌ی نیازهای خود را از یک مکان تامین کنید. ما مجموعه‌ای کامل از برندهای مطرح ایرانی و خارجی را تامین و به بازار عرضه می‌کنیم. به همین دلیل با هر میزان بودجه‌ای که دارید می‌توانید براحتی محصول مورد نظر خود را خریداری کنید.

برای خرید کافی است محصول مورد نظر را به سبد خرید اضافه کنید و سپس با پرداخت آن، محصول را در آدرس ذکر شده تحویل بگیرید. در صورتی که تمایل دارید بصورت حضوری خرید کنید می‌توانید به آدرس ما در خیابان سعدی جنوبی تهران مراجعه نمایید. همچنین تلفن‌های ما نیز پاسخگوی سوالات و ثبت سفارشات شما هستند.

5/5 - (1 {رای})
این نوشته منتشر شده در مقالات می باشد. جهت اضافه کردن به علاقمندی های مرورگر خود بر روی لینک صفحه کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید