5 کاربرد مختلف الکتروموتور ضد انفجار

کاربردهای مختلف الکتروموتور ضد انفجار

الکتروموتور ضد انفجار به عنوان یکی از مهم ترین ابزارها در محیط های صنعتی شناخته می شود. وقوع آتش سوزی در محیط های صنعتی و کارخانه‌ها از اتفاقات رایجی است که متاسفانه در این محیط ها رخ می‌دهد و علت بیشتر این حوادث استفاده از تجهیزات صنعتی نامناسب و همچنین عدم پیش بینی خطرات احتمالی این محیط ها می باشد.

در اولین اقدام برای جلوگیری از ایجاد آتش سوزی در محیط های خطرناک بهتر است دمای محیط کار را از دمای اشتعال سیال پایین تر بیاورید، با کم کردن میزان اکسیژن محیط نیز می توانیم از وقوع انفجار جلوگیری کنید. از روشهای دیگر برای جلوگیری از ایجاد فضای پر خطر، نصب تهویه مناسب محیط می باشد، این کار موجب می گردد مقداری از گاز و بخارات ایجاد شده با تهویه مناسب از محیط خارج گردد.

برای اینکار از دو روش تهویه طبیعی  و غیرطبیعی استفاده می‌شود که در نوع اول هوا به صورت طبیعی به گردش در می آید و در نوع دوم آن هوا به وسیله دستگاهها  تهویه می شود و به گردش در می آید.

با در نظر گرفتن موارد گفته شده استفاده از الکتروموتورهای ضد انفجار که برای  استفاده در چنین محیط هایی که در معرض گرما یا جرقه قرار دارند طراحی شده است گزینه ای مناسب می‌باشد. این موتورها می تواند از وقوع هر گونه خطر آتش سوزی به دلیل وجود گازهای قابل اشتعال یا سایر مواد آتش زا جلوگیری کند. از دیگر مزایای این الکتروموتورها تامین ایمنی جان پرسنل و سایر تجهیزات موجود در محیط صنعتی می‌باشد.

الکتروموتور ضد انفجار چیست؟

الکتروموتور ضد انفجار نوعی الکتروموتور است در محیط هایی که احتمال آتش سوزی در آنها وجود دارد از جمله محیط هایی که در آنها انواع مایعات، گازها و یا بخار های قابل اشتعال وجود دارند، با هدف پیشگیری از آتش سوزی کاربرد دارند.

محفظه داخلی این موتورها طوری طراحی شده است که می تواند در برابر انفجار داخلی مقاومت کند و آن را مهار کند. این موتورها اجازه خروج گازهای داغ از محفظه ها را می دهند اما این گازها در اطراف موتور مشتعل نمی شوند و باعث ایجاد آتش سوزی نمی گردند.

ویژگی های الکتروموتورهای ضد انفجار

این موتورها در اصل برای جلوگیری از اشتعال و انفجار طراحی شده اند و با نفوذ بخار یا  گاز به داخل محفظه این موتورها، کارکرد ضد انفجاری آنها فعال می شود از جمله ویژگی های این الکتروموتورها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  •     قدرت بالای مقاومت محفظه موتور در برابر انفجار داخلی
  •     کیفیت بالای مواد ساخته شده محفظه برای مقاومت در برابر دما و فشار
  •     خروج سریع گازهای داغ از محفظه از مسیرهای های مشخص شده بدون آسیب رساندن به اطراف
  •     آب بندی محفظه موتور برای جلوگیری از خروج هر نوع جرقه از محفظه موتور
  •     طراحی ویژه اجزای الکتریکی موتور برای جلوگیری از ایجاد هر گونه جرقه و آتش سوزی

خرید الکتروموتور ضدافنجار

انواع موتورهای الکتریکی ضد انفجار

موتورهای الکتریکی بر اساس قدرت خود در مهار انفجارهای داخلی ، آسیب نرساندن به محیط اطراف طبقه بندی می شوند اما در کل باید گفت که این موتورها بر اساس نوع محیط که در آنها مورد استفاده قرار می گیرند طبقه بندی می شوند که  به سه نوع کلاس I و کلاسII  و کلاس  III طبقه بندی می‌شوند:

1-    موتورهای کلاسI برای استفاده در محیط هایی که در آنها بخار یا گازهای قابل اشتعال وجود دارد طراحی شده اند.

2-    موتورهای کلاسII  برای استفاده در محیط های کوچکتری که خطر آنها کمتر است و فقط گرد و غبارهای قابل احتراق در آنها وجود دارد مورد استفاده قرار می گیرند.

3-    موتورهای کلاسIII برای استفاده در محیط هایی مورد استفاده قرار می گیرند که در آنها انواع الیاف قابل اشتعال وجود دارد.

کاربرد الکتروموتور ضد انفجار در صنایع

استفاده از موتورهای الکتریکی در صنایع جزء لاینفک این آنه به شمار می رود، زیرا در تامین ایمنی جانی و محیطی این صنایع تاثیر به سزایی دارد، صنایع مختلفی از الکتروموتورها استفاده می کنند که بر برخی از کاربردهای آنها در ادامه اشاره می شود:

  •     صنایع شیمیایی : اغلب تاسیسات و کارخانه‌ها مربوط به صنایع شیمیایی با مواد شیمیایی انفجاری و قابل اشتعال و خطرناکی سروکار دارند، که الکتروموتورهای ضد انفجار علاوه بر نقش مهمی که در تامین ایمنی محیط و تجهیزات این محیط ها دارند و خطر حوادث را این محیط ها دور نگه می دارند، باعث تامین انرژی تجهیزات مختلف مانند پمپ ها، میکسرها و کمپرسورها می شوند.
  •     صنایع نفت و گاز: این صنعت بیشتر از صنایع دیگر به الکتروموتورهای ضد انفجار وابسته است و علت آن همانطور که از اسم صنعت هم پیداست وجود انواع گازهای فرار قابل اشتعال در این محیط ها می باشد. با استفاده از الکتروموتورهای ضد انفجار درصد قابل توجهی از این خطرات کاهش می یابد و ایمنی پرسنل و تجهیزات به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.
  •     صنایع داروسازی: برخی از مواد مورد استفاده در صنعت داروسازی شامل برخی حلال ها یا پودرهای قابل احتراق است که خطر آتش سوزی در این محیط ها را بیشتر می‎‌کند، الکتروموتورهای ضد انفجار در طول تمامی فرآیندهای تولید دارو از تهیه و میکس مواد اولیه گرفته، تا ماشین هایی که کار فشرده سازی قرص ها را انجام می دهند، هم منبع انرژی قابل قبولی برای آنها تامین می کند و هم با حفظ ایمنی محیط ، خطر اشتعال و آتش سوزی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.
  •     صنایع معدنی و استخراج: وجود گازهای قابل اشتعال و غبار در محیط های معادن امری اجتناب ناپذیر است که حفاظت از جان پرسنل و تجهیزات در حین کار در این محیط ها از ملزومات کاری این حوزه محسوب می شود. برای این کار استفاده  از الکتروموتورهای ضد انفجار به طور گسترده در تجهیزات معدنی از نوار نقاله ها گرفته تا دستگاههای سنگ شکن و سیستم های تهویه رایج است. این موتورها طوری طراحی شده اند که در شرایط سخت نیز مقاومت لازم را از خود نشان می دهند و ایمنی معدنچیان را حفظ می کنند.
  •     صنایع غذایی: این موتورها در صنایع غذایی نیز نقش خود راه خوبی ایفا کرده اند. در برخی از کارخانه‌ها تقطیر یا کارخانه های آرد، که امکان اشتعال با مواد الکلی یا حتی آرد وجود دارد، الکتروموتورهای ضد انفجار توانسته اند علاوه بر تامین ایمنی محیط و کارکنان برای تامین انرژی ماشین آلات این صنایع مانند میکسرها، دستگاههای بسته بندی و حتی آسیاب ها نیز مورد استفاده قرار بگیرند و علاوه بر تولید انرژی از محصولات نیز در برابر خطر آتش سوزی مراقبت نموده اند.

کاربردهای مختلف الکتروموتور ضد انفجار

تولید کنندگان الکتروموتور در ایران

تولید کنندگان الکتروموتورها در ایران باید همه از استانداردهای موجود برای تولید انواع محصولات خود بهره بگیرند، استفاده از استانداردها ویژگی خاصی را برای الکتروموتورها بویژه الکتروموتورهای ضد انفجار به ارمغان می آورد که در ادامه به برخی از این موارد اشاره می کنیم:

1-    الکتروموتورهای که از استانداردهای لازم برخوردارند دارای ساختار قوی هستند و از مواد با دوام بالایی ساخته شد اند که قابلیت مقاومت در برابر هر شرایط سختی را دارد و داشتن محفظه های ضد انفجار، اتصالات ضد شعله و آب بندی ویژه این محصولات آنها را مقاوم تر ساخته است.

2-    این موتورها دارای سیستم های حفاظت پیشرفته می باشند که به آنها اجازه حفاظت در برابر حرارت، حفاظت در برابر اتصالات کوتاه ، حفاظت در برابر خطاهای الکتریکی و انفجارها را می دهد.

3-    الکتروموتورهای ضد انفجار دارای گواهینامه هایی بر اساس استانداردهای صنعت می باشند که تحت آزمایشات ویژه  این گواهینامه ها صادر می شوند که نشانگر این موضوع هستند که الکتروموتورها می توانند الزامات لازم برای ایمنی محیط را فراهم کنند. این گواهینامه ها انواع گوناگونی دارند که می توان به گواهینامه های  ATEX، IECEx و UL اشاره نمود که هرکدام نشان دهنده میزان سطح ایمنی و استاندارد الکتروموتورها می باشند.

قیمت الکتروموتور صنعتی ضد انفجار

برای اطلاع از قیمت الکتروموتورهای صنعتی ضد انفجار، بهتر است ابتدا نگاهی به مزایای استفاده از این الکتروموتورها بیندازیم:

  •     ایمنی مزیت اصلی و مورد انتظار اکثر الکتروموتورها به‌ویژه الکتروموتورهای ضد انفجار به شمار می رود. همانطور که اشاره شد این موتورها به گونه ای طراحی شده اند که می توانند محیط را از هر گونه خطر اشتعال و اتصال و جرقه به دور نگه دارند و به همین دلیل کاربردهای زیادی در صنایعی که در آنها مواد قابل احتراق موجود است دارند. از جمله صنایع نفت و گاز، پالایشگاهها شیمیایی و محیط های معدنی از این موتورها استفاده زیادی می کنند
  •     دوام بالای الکتروموتورهای ضد انفجار به طوری طراحی شده است که این موتورها می توانند حتی محیط های دارای فشار و دمای بالا را نیز تحمل کنند.
  •     این موتورها خرابی کمتری دارند به همین دلیل به یک گزینه قابل اطمینان برای کاربردهای صنعتی تبدیل شده اند، مقاومت آنها در شرایط سخت و کاربرد آنها در محیط های خطرناک باعث شده اعتماد صاحبان مشاغل و کارخانه‌ها را به خود جلب کند
  •     کارایی الکتروموتورهای ضد انفجار فقط مربوط به تامین ایمنی محیط نیست بلکه در تامین انرژی تجهیزات نیز کارکرد ویژه ای دارند علاوه بر آن به گونه ای طراحی شده اند انرژی کمتری را برای کار مصرف می کنند و می توانند در بلند مدت باعث صرفه جویی در هزینه انرژی صنایع نیز باشند.
  •     الکتروموتورهای ضد انفجار دارای انواع مختلفی هستند از جمله:  موتورهای AC، موتورهای DC، سروو موتورها و موتورهای پله‌ای . این انواع متنوع الکتروموتورها باعث شده که برای طیف گسترده ای از صنایع و کارخانه‌ها گزینه ای ایده آل باشند.
مختلف الکتروموتور ضد انفجار 2
کاربردهای مختلف الکتروموتور ضد انفجار

نمایندگی فروش الکتروموتور ضد انفجار

با توجه به اینکه الکتروموتورهای ضد انفجار یا EX یک کالای تخصصی به شمار می آیند باید از شرکت های معتبر آنها را تهیه نمود و لازم است این موضوع را در نظر داشته باشید که الکتروموتورهای ضد انفجار نسبت به سایر انواع معمولی آن قیمت بیشتری دارند و بهتر است این کالا را از جایی تهیه کنید که بهترین قیمت رقابتی را در مقایسه با سایر انواع موجود در بازار به شما ارائه کند.

زمانی که به نمایندگی فروش الکتروموتور مراجعه می کنید و قصد انجام خرید این موتور صنعتی را دارید بهتر است به نکات مهمی که لازم است هنگام خرید این موتورهای ضد انفجار در نظر داشته باشید توجه کنید :

1-باید اول در نظر داشته باشید که از این موتور الکتریکی در چه محیطی می خواهید استفاده کنید و به معنای دیگر درکی از محیطی که قرار است موتور در آن استفاده شود دارید؟ این درک به معنای وجود انواع مواد قابل اشتعال شامل گاز، غبار، الیاف ، الکل و … در محیط است و علاوه بر محیط باید به فکر ایمنی کارکنان و تجهیزات خود نیز باشید.

2-محفظه موتور را بررسی کنید، تا این اطمینان را بیابید که این موتور برای محیط خطرناک شما مناسب است یا نه. محفظه موتور باید بتواند در برابر انفجار داخلی مقاومت کند و امکان هر گونه اشتعال و احتراق را مهار نماید.

3-برای اینکه اطمینان حاصل کنید که الکتروموتور ضد انفجار برای محیط شما مناسب است یا نه باید مسیرهای خروج شعله را بررسی کنید، این مسیرها، شعله ها را خنثی می کنند و راه خروجی برای خارج شدن گازهای داغ باز می کنند.

4-قطعات الکتریکی برای اینکه مطمئن شوید از بروز هرگونه جرقه جلوگیری می کنند بررسی کنید.

5-بررسی گواهینامه های استاندارد الکتروموتورها  (UL )علاوه بر تضمین امنیت و کیفیت کالا، یک نوع گواهینامه برای شخص ثالث است که استانداردهای ایمنی خاص دستگاه را نیز تضمین می کند.

6-انتخاب یک سازنده و شرکت معتبر با سابقه درخشان و دارای تجربه در تولید موتورهای ضد انفجار به شما این امکان را می دهد که از خرید دستگاه از این شرکت های معتبر، احساس اطمینان بیشتری داشته باشید.

الکتروموتور ضد انفجار چگونه کار می کند؟

اساس کار تمام دینام های معمولی یک چیز است و آن هم تبدیل انرژی الکتریکی به مکانیکی می باشد. به دلیل آنکه این موتورهای الکتریکی اغلب در مناطق حساس و خطرناک استفاده می شوند، به گونه ای طراحی شده اند که  جرقه و یا هر جریان مغناطیسی که درون استاتور و روتر اتفاق می افتد را به بیرون منتقل نمی کند. طراحی این الکتروموتورها به صورت هایتک بوده و از موادی در جنس بدنه و حتی رنگ آن استفاده می شود که قابلیت حفاظت از موتور و عدم انتقال جرقه یا اتصال به بیرون از موتور را داشته باشند.

امتیاز دهید
این نوشته منتشر شده در مقالات می باشد. جهت اضافه کردن به علاقمندی های مرورگر خود بر روی لینک صفحه کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید