الکتروموتور ضد انفجار چیست؟

الکتروموتور ضد انفجار چیست؟

الکتروموتور ضد انفجار چیست؟

در نگاه اول ممکن است وقتی در مورد الکتروموتور ضد انفجار صحبت می‌کنیم، بنظر برسد که بقیه الکتروموتورها منفجر می‌شوند! اما در واقع اینطور نیست. قرار نیست هیچ الکتروموتوری منفجر شود. بحث اصلی در مورد سوال “الکتروموتور ضد انفجار چیست؟” این است که این ماشین‌آلات در مکانهایی استفاده می‌شوند که احتمال وجود مواد قابل اشتعال در محیط هست و خطر آتش سوزی وجود دارد. بطور مثال در مراکز صنعتی از قبیل صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، صنایع شیمیایی و… اغلب، محیط‌هایی وجود دارد که مواد گازی و یا قابل اشتعال در آنها پراکنده هستند.

پس با کار کردن الکتروموتورها در هنگام احتراق و یا جرقه در این دستگاه‌ها، امکان ایجاد حریق در این محیط‌های صنعتی وجود دارد. این یک خطر بزرگ ایمنی است. اما جای نگرانی نیست. چرا که الکتروموتورهای ضد انفجار طوری طراحی شده‌اند که جرقه و یا احتراق درونی دستگاه به بیرون از آن انتقال پیدا نمی‌کند. این نوع الکتروموتور به الکتروموتور ضد انفجار یا ضد جرقه (Explosion Proof) مشهور است.

مشاهده لیست الکتروموتورهای ضد انفجار و قیمت (کلیک کنید.)

مشخصات الکتروموتورهای EX یا ضد انفجار

  • این الکتروموتورها احتراق و جرقه را به بیرون منتقل نمی‌کنند.
  • آب بندی آنها طوری انجام می‌شود که نه جرقه به بیرون از آن منتقل می‌شود و نه گاز به درون آن.
  • جنس بدنه این موتورها باید بسیار مستحکم باشد تا در مقابل خوردگی مقاوم باشد.
  • این الکتروموتورها بخاطر مقاومتی که دارند پوسته‌ای ضخیم و حجم زیادی دارند که باعث سنگینی وزن آنها هم می‌شود.

الکتروموتور ضد انفجار چیست؟ الکتروموتور ضد انفجار Siemens

میزان ایمنی الکتروموتورهای ضد انفجار

بسته به اینکه چه میزان از ایمنی را برای محل کار خود نیاز داریم، ضریب ایمنی دستگاه مورد نظر را باید چک کنیم. هر کدام از این الکتروموتورها سطح ایمنی خاصی را مهیا می‌کنند که مسلما در قیمت آنها هم تاثیر دارد. در ادامه همه موارد ایمنی دستگاه‌ها را بررسی می‌نماییم.

همانطور که می‌دانید حروف EEx مشخص کننده الکتروموتورهایی است که قابلیت ضد انفجاری دارند و در محیط‌های صنعتی با احتمال انفجار قابل استفاده هستند. اما کدهای دیگری در مشخصات آنها نوشته می‌شود هر کدام بیانگر میزانی از ایمنی است. ما به ترتیب میزان ایمنی، این موارد را در زیر لیست قرار می‌دهیم و توضیحات هر یک را ارائه خواهیم داد.

  • EEx de : 
    • اگر احتراقی در این نوع موتور صورت گیرد به هیج وجه به بیرون منتقل نمی‌شود. این موتورها دارای پوسته ضخیمی هستند که در نتیجه وزن آن هم از سایر انواع بیشتر است. همچنین علاوه بر الکتروموتور ترمینال آن نیز ضد انفجار است.
  • EEx d : 
    • این نوع مانند نوع قبلی است اما ترمینال آن ضد انفجار نیست.
  • EEx p : 
    • در این نوع الکتروموتور ضدانفجار، احتمال انفجار را کاهش داده‌اند. در واقع با استفاده از هوا یا یک گاز بی اثر، اتمسفر داخل و خارج آن از هم جدا شده و احتمال انفجار در محیط بیرونی کاهش یافته است.
  • EEx e : 
    • این نوع موتور یک موتور ضد جرقه است. طوری طراحی شده است که هم در شرایط عادی و هم غیر عادی هیچ نوع جرقه‌ای به محیط بیرونی منتقل نشود. همچنین برای این منظور تمهیدات سخت گیرانه تری نسبت به نوع پایین یعنی EEX n در نظر گرفته شده است.
  • EEx n : 
    • این نوع مانند نوع قبلی است ولی از نظر ضریب ایمنی پایین تر است. در نتیجه EEx e در مناطق پر خطرتری قابل استفاده است که از EEx n در آن مناطق نمی‌توان استفاده کرد.

الکتروموتور ضد انفجار چیست؟

نحوه انتخاب الکتروموتور مناسب

حالا دیگر شما می‌دانید الکتروموتور ضد انفجار چیست؟ و چه مشخصاتی دارد. با توجه به کدهای بالا شما قادر هستید الکتروموتور ضد انفجار مورد نظر خود را انتخاب نمایید. اما در صورتی که نیاز به مشاوره بیشتر دارید با همکاران ما در واحد فروش الکترو اتکال تماس حاصل فرمایید. اطلاعات تماس ما را می‌توانید از منوی تماس با ما مشاهده نمایید. شما همچنین می‌توانید با ورود به لیست محصولات ما، آنها را بصورت آنلاین خریداری کنید.

لینک‌های مفید 

امتیاز دهید
این نوشته منتشر شده در مقالات می باشد. جهت اضافه کردن به علاقمندی های مرورگر خود بر روی لینک صفحه کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید