بهترین اتوماتیک پمپ آب + 6 نکته مهم – [انواع ست کنترل]

بهترین اتوماتیک پمپ آب + 6 نکته مهم – [انواع ست کنترل]

اتوماتیک پمپ آب یک دستگاه هوشمند می‌باشد که به طور خودکار عملکرد پمپ آب را کنترل می‌کند و در مدیریت بهینه مصرف انرژی تاثیرگذار است.دستگاه اتوماتیک پمپ آب، نقش مهمی در مدیریت مصرف بهینه و انتقال آب در ساختمان ها و صنایع را بر عهده دارند.

با توجه به اهمیت نقش اتوماتیک پمپ آب در سیستم های پمپاژ آب در ساختمان ها لازم است این دستگاه‌ها از کیفیت بالایی برخوردار باشند تا هم از مصرف بیهوده برق ناشی از روشنایی مستمر پمپ را کاهش دهد و هم از هزینه های احتمالی دستگاه مانند استهلاک پمپ، تعمیر و تعویض آن جلوگیری کند. در این دستگاه‌های الکترونیکی و مکانیکی، عملکرد پمپ های آب بر اساس متغیرهای مختلفی از جمله، فشار، دبی و زمان بندی تنظیم می‌شود. انتخاب بهترین ست کنترل پمپ آب با توجه به نوع کاربرد و شرایط خاص آن تعیین می‌گردد.

 

انواع اتوماتیک پمپ آب

  • سنسورهای فشار: این سیستم ها بر اساس فشار آب در شبکه کار می‌کنند.
  • تایمر دار:این سیستم ها بر اساس زمان بندی که در آنها تعبیه شده کار می کنند.
  • سنسورهای سطح آب:این سیستم ها بر اساس سنسورهای که برای اندازه گیری سطح آب مخازن یا چاه ها در آنها تعبیه شده کار می‌کنند.

 

چگونگی کارکرد اتوماتیک پمپ آب

اتوماتیک پمپ آب که نام دیگر آن ست کنترل می‌باشد، دستگاهی است که بر روی پمپ آب وصل می‌شود. کابل پمپ آب برای اتصال به اتوماتیک به پریزی که روی کلید اتوماتیک نصب شده، متصل می‌شود و پس از آن کابل کلید اتوماتیک به پریز برق وصل می‌شود. این دستگاه با استفاده از قطعات هوشمند خود به بررسی فشار آب درون لوله‌ها می‌پردازد. در صورتی که فشار آب درون لوله ها کمتر از میزان تعیین شده باشد به طور خودکار به پمپ دستور روشن شدن را می‌دهد. در این حالت دستگاه پمپ شروع به فعالیت می‌کند و فشار آب درون لوله ها را افزایش‎ می‌دهد. در حالت دیگر نیز زمانی که فشار آب به بیش از حد تعیین شده برسد، دستگاه پمپ  به طور خودکار با دستور دستگاه اتوماتیک خاموش می‌شود.

 

روش استفاده از اتوماتیک پمپ آب

اولین مرحله برای استفاده از دستگاه اتوماتیک پمپ آب آن است که سیستم را به منبع آب و پمپ وصل کنید و سپس سنسورها یا تایمر را به درستی روی دستگاه نصب نمایید. در مرحله بعد لازم است که تنظیمات مربوط به فشار مورد نظر یا زمان بندی را در سیستم پمپ اعمال کنید. بسیاری از مدل های اتوماتیک پمپ آب از اپلیکیشن های موبایل یا ریموت کنترل برای اینکه دستگاه پمپ را از راه دور مدیریت کنند، ارائه می کنند.

 

ساختار اتوماتیک پمپ آب

  • سنسورها : دستگاه ‌های اتوماتیک پمپ آب مجهز به سنسورهای قوی برای اندازه گیری فشار، سطح آب یا زمانبندی آن می‌باشد.
  • پنل کنترل: دستگاه ها اتوماتیک پمپ آب دارای پنل های کنترل از راه دور می باشد که با تنظیمات آسان امکان نظارت آسان بر کارکرد دستگاه ها را فراهم می‌کند.
  • موتورها: دستگاه های اتوماتیک پمپ آب با داشتن موتورهایی با کارایی بالا، امکان استفاده طولانی مدت از این دستگاه ها را فراهم می‌کنند.
  • اتصالات و لوله ها: دستگاه های اتوماتیک پمپ آب از مواد باکیفیت و اتصالات مقاوم و محکم برای جلوگیری از نشتی آب و افزایش کارایی دستگاه استفاده می‌کنند.

 

دسته بندی اتوماتیک پمپ آب

به طور کلی دستگاه های اتوماتیک پمپ آب دارای سه مدل می‌باشند که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم:

  • پمپ آب ساده: یکی از انواع دستگاه‌های اتوماتیک پمپ نوع ساده آن می‌باشد. در این مدل برای تغییر حداقل و حداکثر میزان فشار آب موجود در لوله‌ها هیچ آپشن خاصی وجود ندارد و مواردی به صورت پیش فرض، توسط کارخانه بر روی دستگاه تنظیم شده است . معمولا خرید این نوع از دستگاه‌های اتوماتیک توصیه نمی‌شود زیرا پس از گذشت مدتی به دستگاه پمپ آسیب می‌رساند.
  • اتوماتیک پمپ آب: در این نوع از دستگاه‌ها می توان به مدل پیچ دار اشاره کرد. در این مدل برای تنظیم فشار آب به صورت دستی و خودکار یک پیچ تعبیه شده است که شما با استفاده از آن می‌توانید حداقل و حداکثر میزان فشار و همچنین زمان روشن و خاموش شدن برای دستگاه پمپ را تعیین کنید. استفاده از این نوع اتوماتیک پمپ آب هم برای مصارف خانگی و هم کشاورزی رایج است. این مدل هیچ آسیبی به پمپ آب وارد نمی‌کند و باعث افزایش کارایی و طول عمر دستگاه نیز می‌گردد.
  • اتوماتیک پمپ آب با منبع تحت فشار: یکی دیگر از انواع اتوماتیک پمپ آب مدلی است که به همراه پیچ تنظیم یک منبع تحت فشار کوچک نیز همراه خود دارد. این منبع در کنار اتوماتیک پمپ آب وصل می‌شود و مقداری هوای تحت فشار را درون خود نگه ‌می‌دارد. زمانی که یکی از شیرهای ساختمان باز می‌شود این منبع کمک می‌کند تا آب با فشار بیشتری درون لوله ها افزایش پیدا کند و پمپ مجبور به انجام کار زیادی نباشد.

 

کاربرد اتوماتیک پمپ آب

  • آبیاری خودکار گل ها، مزارع و باغات به صورت بهینه
  • مدیریت منابع آبی با کاهش میزان اسیدیته و مصرف انرژی، باعث می‌شود منابع آبی به بهترین نحو مورد استفاده قرار بگیرد.
  • پیشگیری از خطراتی که ممکن است با اختلاف ناگهانی فشار آب به وجود بیاید.

 

نکات لازم برای خرید بهترین اتوماتیک پمپ آب

بهترین ست کنترل اتوماتیک پمپ آب، دستگاهی است که با توجه به عوامل مختلفی از جمله بودجه، نیاز و شرایط استفاده بهترین کاربری را برای مصرف کنندگان خود داشته باشد.

عواملی که در انتخاب بهترین اتوماتیک پمپ آب باید در نظر گرفته شوند عبارتند از:

سازگاری: بهتر است قبل از اقدام به خرید انواع اتوماتیک پمپ آب، از سازگاری دستگاه با سیستم آبیاری خود اطمینان حاصل کنید.

قدرت و کارایی: انتخاب مدل با قدرت، همراه با کارایی بالا بر اساس کاربری شما از نکات مهم قبل از خرید انواع پمپ است.

بودجه: قیمت انواع اتوماتیک پمپ آب با توجه به برند، کیفیت ساخت و امکانات آنها متفاوت است.

نیاز: کاربر باید  نوع نیاز خود به ست کنترل را مشخص کند. برای نمونه، اگر نیاز به ست کنترلی برای مصارف خانگی و محیط های کوچک دارید، نیازی به خرید ست کنترلی با امکانات پیشرفته ندارید.

شرایط استفاده: شرایط استفاده از دستگاه نیز در انتخاب ست کنترل پمپ آب مهم است. برای مثال، اگر پمپ شما در معرض آب و هوای نامساعد قرار دارد، بهتر است دستگاهی با کیفیت ساخت بالا را انتخاب کنید.

قابلیت های پیشرفته: انتخاب سیستم هایی با امکاناتی مانند کنترل از راه دور، نمایشگرهای دیجیتال و پیش بینی نیاز آب به شما کمک می‌کند تا ترجیحات خود را بهتر برآورده کنید.

 

بیشتر بخوانید: نحوه شست و شوی الکتروموتور (۱۴ مرحله)

 

بهترین اتوماتیک پمپ آب خانگی در بازار

در ادامه به بررسی چند  از بهترین اتوماتیک پمپ آب خانگی بر اساس فاکتورهای طول عمر، دقت عملکرد و بازدهی بپردازیم:

  • ست کنترل پنتاکس مدل Hidromatic: اغلب همه افرادی که تا حدودی با انواع پمپ آب و برندهای آن آشنا باشند، نام پنتا مکس تولید کننده تخصصی انواع پمپ آب ایتالیایی را شنیده اند. این شرکت معتبر تولید کننده انواع پمپ با کیفیت بسیار بالا در سراسر دنیا می‌باشد. ست کنترل پنتاکس مدل Hidromatic همه ویژگی های لازم برای عملکرد خوب یکست کنترل بدون نقص را در کنار طول عمر بالا داراست. این محصول در اصل تولید کشور ایتالیا بوده هرچند متاسفانه محصولات تقلبی آن نیز در بازار ایران عرضه شده است. این محصول دارای امکاناتی چون گیج فشار و قابلیت نصب به شکل عمودی و افقی را داراست که در نصب انواع اتوماتیک آب بسیار مهم است. قیمت اتومات پمپ آب پنتاکس اصل، نسبت به موارد مشابه آن به دلیل کیفیت تضمین شده این محصولات نسبتاً بالاست.
  • پرشر سوئیچ دانفوس مدل KP1: محصولات برند دانفوس ساخت کشور دانمارک است که در زمینه های متفاوتی از جمله کنترلرها، سیستم های تهویه مطبوع، سرمایش و گرمایش ، انواع پمپ و محصولات مربوط به آبرسانی تولید و عرضه می‌شود. پرشر سوئیچ که یکی از محصولات این برند معتبر می باشد، در بسیاری از سیستم های آبرسان خانگی کاربرد داشته که علت آن نیز دقت بالا و کارایی مناسب در کنار عملکرد ویژه این محصول است. البته لازم است بدانید، به دلیل کیفیت بالا و رنج تنظیم بالای این محصول، بیشتر در سیستم های پمپ آب خانگی قابل استفاده می‌باشد.
  • ست کنترل رایزی فول مدل PC31: این محصول ساخت کشور چین می‌باشد. ست کنترل رایزیفول از کیفیت ساخت بسیار بالا در کنار امکانات فوق العاده برخوردار است. در واقع این محصول از یک مرکز کنترل روشن و خاموش هوشمند پمپ برخوردار است که می تواند عملکرد آن را به سه شکل، بر مبنای فشار، جریان یا تایمر تنظیم کند و روی مانیتور این دستگاه اتوماتیک پمپ آب میتوان فشار، دبی جریان آب عبوری به همراه دمای آب را نیز مشاهده کرد.
  • اتوماتیک پمپ آب اسکواردی مدل FSG-2:دستگاه اتومات پمپ آب خانگی مدل FSG-2 یکی از محصولات کاملاً شناخته شده در ایران و جهان است اما متاسفانه به علت وجود محصولات تقلبی بیشمار آن در ایران، بسیاری آن را به عنوان کلید اتومات بی کیفیت می شناسند، در حالی که اصل این محصول از کیفیت بسیار بالا برابر با برند رپس انگلیس برخوردار است. این محصول تحت لیسانس کمپانی اشنایدر الکتریک و تولید شده در مکزیک است. اتصالات آن تماماً مسی و تمامی قطعات آن مانند جنس قاب، دیافراگم، فنر ها و… از کیفیت بسیار بالا برخوردار است. لازم است بدانید که محصول اصل اسکواردی از قیمت بالایی برخوردار بوده است و تهیه آن به قیمت ارزان به معنای تقلبی بودن آن است.
  • اتومات پمپ آب خانگی استریم مدل PCN2200M: این کلید اتومات پمپ آب خانگی ساخت کشور چین می باشد و یکی از محصولات عالی و تقریباً جدید در بازار ایران است که طرفداران خود را خیلی زود پیدا کرده است. دقت عالی این دستگاه در کنار طول عمر و کارایی بالا، آن را به گزینه ای مناسب برای ساختمان های یک طبقه و چند طبقه تبدیل کرده است. اگرچه این محصول با عنوان ست کنترل در بازار عرضه شده است اما به دلیل نحوه عملکرد خاص و امکان تنظیم فشار در آن، می توان آن را پرشر سوئیچ نیز نامید. از این دستگاه می توان برای پمپ های نیم اسب تا 3 اسب بخار استفاده کرد. البته در نظر داشته باشید قیمت اتوماتیک پمپ آب استریم مدل PCN2200M ساخت چین دست کمی از محصولات اروپایی ندارد، اما به دلیل کیفیت تضمین شده آن ارزش خرید با قیمت بالا را نیز دارد.

 

قیمت بهترین اتوماتیک پمپ آب

اتوماتیک  پمپ آب یا ست کنترل پمپ آب جز وسایل جانبی همراه پمپ آب است که به همراه آن نصب می‌شود. با توجه به اینکه قیمت اتوماتیک پمپ آب و قیمت ست کنترل زیاد نیست و می‌تواند از هزینه‌های اضافی تعمیر و تعویض دستگاه پمپ جلوگیری کند، خرید ست کنترل به همراه پمپ آب پیشنهاد می‌شود.

برای خرید پمپ آب پنتاکس می توانید به فروشگاه آنلاین ما مراجعه کنید.

عوامل گوناگونی در قیمت گذاری انواع اتوماتیک پمپ آب تاثیر گذارند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌شود:

 

قیمت اتومات پمپ بر اساس نوع آن

همانطور که در مطالب بالا اشاره شد، اتوماتیک پمپ آب دارای سه نوع است که با توجه به قابلیت‌هایی که هر کدام دارند، قیمت آنها می‌تواند متفاوت باشد. کمترین قیمت اتوماتیک پمپ آب را نوع ساده دارد. اتومات پمپ‌های قابل تنظیم فشار و تایمر دار قیمت بالاتری دارند اما استفاده از آنها می‌تواند در کنترل قطع و وصل پمپ و مدیریت انرژی موثرتر باشد. نوع دیگر هیدرو تانک یا مخزن دار است دارای یک منبع کوچک بوده و در ساختمان‌های بلندتر کاربردی است و قیمت آن نسبت به سایر انواع بیشتر است.

قیمت اتوماتیک پمپ بر اساس برند

تولید کنندگان زیادی در زمینه  تولید تجهیزات جانبی پمپ آب فعالیت می‌کنند. اتوماتیک پمپ آب یا ست کنترل را چند برند مطرح خارجی و چند تولید کننده داخلی تولید و عرضه می‌کنند. بطور کلی برندهای اتومات پمپ به دو نوع ارزان‌تر ایرانی و چینی و نوع گران‌تر اروپایی تقسیم می‌شوند.

نمایندگی فروش اتوماتیک پمپ آب

اتوماتیک پمپ آب از تجهیزات ضروری جهت مخزن های پمپ آب و آبرسانی به منازل و ساختمان ها و مخصوصا ساختمان ها چند طبقه می باشد که در انواع مختلفی در بازار عرضه و به فروش می رسد. از آنجایی که بسیاری از این لوازم به صورت تقلبی و با کیفیت بسیار پایین وارد  بازار کشور شده است. لازم است که در هنگام خرید به کیفیت اتوماتیک پمپ آب، چه به صورت دیجیتالی و چه به صورت مکانیکی توجه گردد، و در صورت عدم آشنایی با مشخصات کیفی این محصول، بهتر است از نمایندگی معتبر و با سابقه به صورت حضوری و یا اینترنتی خریداری گردد.

 

امتیاز دهید
این نوشته منتشر شده در مقالات می باشد. جهت اضافه کردن به علاقمندی های مرورگر خود بر روی لینک صفحه کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید